Ключевые детерминанты креативности и методы ее развития в условиях дистанционного обучения

Authors

  • Екатерина Игоревна Самохвалова МГУ имени М. В. Ломоносова

Keywords:

creativity, creative environment, distance learning, competencies, distance education, online tools

Abstract

In the context of rapidly developing digital technologies, the education system has found itself in a zone of active transformation. The transfer of most educational institutions of the world to distance learning during the pandemic forced not only to change the structure of the educational process and make it more flexible, but also to apply the latest tools for transferring information, obtaining new and assessing the knowledge gained. The problem of the development of the most important competencies of students, such as: innovativeness, team building, leadership, came to the fore. Particular attention in the article is paid to the development of creativity.

Author Biography

Екатерина Игоревна Самохвалова, МГУ имени М. В. Ломоносова

Факультет искусств, кафедра семиотики и общей теории искусства МГУ имени М.В. Ломоносова.

References

Акимова М.К. Психологическая диагностика: учеб. для вузов / М.К. Акимова, К.М. Гуревич. — СПб.: Питер, 2003.

Базарова Г. Теория и практика создания тренинга. Конструктор для тренера / Г. Базарова. — М.: Олимп-Бизнес, 2020. — 310 с.

Боно де Э. Гениально! Инструменты решения креативных задач. / Э. де Боно; пер. с англ. — 4-е изд. — М.: Альпина Паблишер, 2018. — 381 с.

Вудраф Ч. Центры оценки и развития. Определение и оценка компетенций / Ч. Вудраф. — М., 2005.

Голованова И.И. Саморазвитие и планирование карьеры: учеб. пособие / И.И. Голованова. — Казань: Казан. ун-т, 2013. — 196 с.

Конран Т. О цвете / Т. Конран; пер. с англ. Д. Халиковой. — М.: КоЛибри: Азбука-Аттикус, 2018. — 224 с.

Лерер Д. Вообрази. Как работает креативность/ Д.Лерер; пер. с англ. Е. Щербаковой. — М.: АСТ: CORPUS, 2013. — 304 с.

Меерович М. Технология творческого мышления / М.Меерович, Л. Шрагина. — 3-е изд., испр. и доп. — М.: Альпина Паблишер, 2017. — 506 с.

Негус К. Креативность. Коммуникация и культурные ценности / К. Негус, М. Пикеринг; перс. с англ. — Х.: Изд-во Гуманитарный Центр, 2011. — 300 с.

Туник Е.Е. Тест Торренса: Лучшие тесты на креативность. Диагностика творческого мышления / Е.Е.Туник. — СПб.: Питер, 2013. — С. 152–312.

Эшонкулов Х.И. О преимуществах дистанционного образования / Х.И. Эшонкулов.

Яньшин П.В. Эмоциональный цвет / П.В. Яньшин. — Самара, 1996. — 74 с.

Arbeitskreis Assessment Center t.V. (2004). Standarts der Assessment Center Technik Hamburg, Deutschland.

Osborn A. How to think up. McGraw hill book company, Inc., New York, London, 1942.

Published

2020-12-12

How to Cite

Самохвалова Е.И. Ключевые детерминанты креативности и методы ее развития в условиях дистанционного обучения / Е.И. Самохвалова // Русский. – 2020. – № 4 [16]. – P. 7–10.

Issue

Section

Natural science design and research activities in an educational institution

Most read articles by the same author(s)