Стратегии цифрового лидерства и запрос на новые компетенции цифровой экономики: основа для сотрудничества Россия-Болгария

Authors

  • Лариса Владимировна Лапидус МГУ им. М.В. Ломоносова

Keywords:

digital economy, digital turbulence, Industry 4.0 technologies, digital transformation strategy, business models, key performance indicators (KPIs), digital transformation, digital leadership strategy, digital economy competencies, strategic systems thinking

Abstract

The article reveals the nature, essence, features of the digital economy, as well as the changes taking place with the business and economy of countries associated with a new technological shift. The results of the analysis strategies for digital leadership, derived from the matrix approach – matrix Pro-fessor L. V. Lapidus, «the Evolution of digital economy & System of digital transformation», given the change drivers of competitiveness, accompanying the development of the digital economy.

It is pointed to the strengthening of the role of the state to create conditions for reducing risks and load when launching a mass digital transformation. The re-view of programs within which digitalization is implemented in Russia and Bulgaria is given. Particular attention is paid to the joint efforts of Russia and Bulgaria to achieve digital leadership, primarily in the development of digital economy competencies and digital transformation.

Author Biography

Лариса Владимировна Лапидус, МГУ им. М.В. Ломоносова

Доктор экономических наук, профессор, профессор экономического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова, заведующий Лабораторией прикладного отраслевого анализа, директор Центра социально-экономических инноваций экономического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова, директор Центра компетенций цифровой экономики Международной Ассоциации корпоративного образования.

References

«О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации». Утв. Указом Президента РФ от 1 декабря 2016 г. №642.

«О стратегии развития информационного общества в РФ на 2017- 2030 годы». Утв. Указом Президента РФ от 9 мая 2017 г. №203.

Программа «Цифровая экономика Российской Федерации». Распоряжение от 28 июля 2017 года № 1632-р.

Лапидус Л. В. Стратегии цифрового лидерства на эволюционной шкале цифровой экономики // Вторая международная конференция Управление бизнесом в цифровой экономике: сборник тезисов выступлений, 21–22 марта 2019 года, Санкт-Петербург / Под общей ред. д. э. н., профессора Аренкова И. А. и к. э. н., доцента Ценжарик М. К. — Изд-во С.-Петерб. ун-та Санкт-Петербург, 2019. — С. 72–75.

Лапидус Л.В. (а) Цифровая экономика: управление электронным бизнесом и электронной коммерцией : монография / Л.В. Лапидус. — М. : ИНФРА-М, 2018. — 381 с.

Лапидус, Л.В. (б) Что такое цифровая экономика и Индустрия 4.0? Принципы трансформации и перспективы для бизнеса. Перспективы развития электронного бизнеса и электронной коммерции. Материалы IV Межфакультетской научно-практической конференции молодых ученых. — М.: Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова, 2018. — С. 4–15.

Лапидус, Л.В. Эволюция цифровой экономики. Ежегодная Международная Научная конференция Ломоносовские чтения-2018. Секция экономических наук. "Цифровая экономика: человек, технологии, институты". — ISBN 978-5-906783-92-9. — Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова Москва, 2018.

Шваб, Клаус. Четвертая промышленная революция / пер. с англ. / Клаус Шваб. М.: Издательство «Э», 2017.

Barney, J. (1991). ‘Firm Resources and Sustained Competitive Advantage’, Journal of Management, 17(1): pp. 99-120.

Barney, J. (2001). ‘Is the Resource-based “View” a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes’, Academy of Management Review, 1: pp. 44-56.

Bukht, R. and Heeks, R. (2017). Defining, Conceptualising and Measuring the Digital Economy. Development Informatics Working Paper no. 68. 24 p. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3431732

Christensen, J., Olesen, M., и Kjaer, J. (2005). ‘The industrial dynamics of Open Innovation – Evidence from the transformation of consumer electronics’, Research Policy, 34(10): pp. 1533-49.

Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, Vol. 80, No. 5, pp. 86-92.

Nalebuff, B. and Brandenburger, A. (1997), "Co‐opetition: Competitive and cooperative business strategies for the digital economy", Strategy & Leadership, Vol. 25 No. 6, pp. 28-33.

Negroponte, N. (1995) The digital revolution: Reasons for optimism // The Futurist, Washington, Vol. 29 (6), 68.

Tapscott, D. (1994). The Digital Economy. New York: McGraw-Hill, 368 p.

Tapscott, D. (1996). The Digital Economy: Promise and Peril In The Age of Networked Intelligence. New York: McGraw-Hill, 342 p.

Tapscott, D, (2014), The Digital Economy Anniversary Edition: Rethinking Promise and Peril In the Age of Networked Intelligence, McGraw-Hill, 2014. 448 p.

Published

2019-10-21

How to Cite

Лапидус Л.В. Стратегии цифрового лидерства и запрос на новые компетенции цифровой экономики: основа для сотрудничества Россия-Болгария / Л.В. Лапидус // Русский. – 2019. – № 3 [11]. – P. 51–57.

Issue

Section

Designing and forecasting in the socio-economic sphere