Some aspects of technical and psychological problems in the transition to distance learning for adolescents and teachers

Authors

  • Elena Sergeevna Bychkova Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education "Russian State Vocational Pedagogical University"
  • Ivan Vladimirovich Voronin Moscow State University of Psychology and Education

Keywords:

distance learning, education, management, quality of education

Abstract

Distance learning has been developing in the world for a long time. There are successful projects and not so much. Quite a lot of research has been conducted to identify the positive and negative aspects of this form of education. In this article, the authors summarize the results of a year-long study of distance learning, which began in the spring of 2020. They make assumptions about what needs to be improved so that distance learning is more comfortable than in 2020–2021.

Author Biographies

Elena Sergeevna Bychkova, Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education "Russian State Vocational Pedagogical University"

Master student Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education "Russian State Vocational Pedagogical University", Teacher State autonomous professional educational institution of the Sverdlovsk region "Rezhevskaya Polytechnic"

Ivan Vladimirovich Voronin, Moscow State University of Psychology and Education

Master student Moscow State University of Psychology and Education, Teacher State budgetary professional educational institution of the city of Moscow "College of Communications No. 54" named after P.M. Vostrukhina

References

Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 30.04.2021) «Об образовании в Российской Федерации» (с изм. и доп., вступ. в силу с 01.06.2021) / Ст. 16. Реализация образовательных программ с применением электронного обучения и дистанционных образовательных технологий [Электрон. ресурс]. — Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/9ab9b85e5291f25d6986b5301ab79c23f0055ca4/ (дата обращения: 20.02.2021).

Гуреева А.Ю. Интернет-зависимость: современное состояние проблемы [Электрон. ресурс] / А.Ю. Гуреева, С.В. Сизов. Режим доступа: https://medconfer.com/node/5248 (дата обращения: 20.02.2021).

Бычкова Е.С. Форсированный переход на дистанционное обучение: проблемы и пути решения / Е.С. Бычкова, И.В. Воронин // Инновационные аспекты развития науки и техники: сб. ст. III Междунар. науч.-практ. конф. — Саратов: Цифровая наука, 2020. — С. 172–185.

Левина Т.В. Межличностные отношения у людей с разным уровнем интернет-зависимости [Электрон. ресурс] / Т.В. Левина // Социальная и экономическая психология. — 2019. — Т. 4. № 3(15). — Режим доступа: http://soc-econom-psychology.ru/engine/documents/document721.pdf. (дата обращения: 20.02.2021).

Бортников М.Е. Автоматизация оценки показателей работы профессорско-преподавательского состава / М.Е. Бортников, М.С. Логачёв // Стандарты и мониторинг в образовании. — 2020. — Т.8, №5. — С. 26–33. — DOI: 10.12737/1998-1740-2020-26-33.

Логачёв М.С. Мониторинг качества образовательных программ как средство повышения уровня подготовки выпускников колледжа / М.С. Логачёв // Профессиональное образование и общество. — 2015. — №2(14). — С. 102–104.

Логачёв М.С. Проблемы мониторинга качества образования / М.С. Логачёв // Автоматизированные системы управления качеством образовательного процесса: моногр. // М.С. Логачёв, Ю.Н. Самарин, М.С. Тигина. — М.: МГУП имени Ивана Федорова, 2016. — С. 71–101.

Семь задач цифровизации российского образования [Электрон. ресурс]. — Режим доступа: https://trends.rbc.ru/trends/education/5d9ccba49a7947d5591e93ee (дата обращения: 20.02.2021).

Published

2021-03-12

How to Cite

Bychkova Е.С. Some aspects of technical and psychological problems in the transition to distance learning for adolescents and teachers / Bychkova Е.С., Voronin И.В. // Русский. – 2021. – № 1 [17]. – P. 60–68.

Issue

Section

Young scientists - the search for self-determination