Анализ методологической базы проектного обучения на примере МГУТУ имени К.Г. Разумовского

Authors

  • Надежда Сергеевна Виноградова Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)
  • Наталья Викторовна Жукова Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)
  • Владимир Геннадьевич Пономарёв Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)
  • Мария Анатольевна Савельева Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)

Keywords:

project training, project, mgutu, mgutu. K. G. Razumovsky (PKU), interdisciplinary, R&D (Research and Development), business models, industrial partners

Abstract

The basis for the transition to project activities in educational institutions are determined on the basis of the «Concept of long-term socio-economic development of the Russian Federation until 2020». Thus, in 2017, mgutu named after K. G. Razumovsky (PKU) in accordance with the principles of GEF HPE moved to a new system of training graduates on the basis of project training. The training system covered all courses and areas of full-time training. The content characterization of project training involves the formation of strategic concepts and business projects, teamwork, evaluation of the quality and effectiveness of projects, solving the problem of inclusion of the University in the implementation of technological breakthrough.

Thus, project training is understood as training aimed at obtaining interdisciplinary knowledge and competencies relevant in modern food production, a modulator (simulator) of real production tasks, for the solution of which it is necessary to attract specialists in different areas of training and aimed at obtaining a competitive result.

The development of projects is based on the terms of reference of the industrial partners of the University. 10% of the total number of projects are focused on solving the» bottlenecks « of enterprises and are implemented in production. The remaining projects are focused on obtaining results in the conditions of application of the R&D (Research and Development) strategy, in the future these projects will be implemented in production, patented and put on the market. The project work is based on the principle of interdisciplinary and team work of students. The technological part of the project is Central and mandatory in the project. Minimum number of participants-3 people. The optimal number – 5-7 students, representatives of different areas of training. Project training at the University is implemented from 2016 to 2019., which was attended by more than 1 830 students.

Author Biographies

Надежда Сергеевна Виноградова, Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)

Канд. полит. наук, доцент кафедры «Общественные процессы, средства массовой информации и рекламные технологии» ФГБОУ ВО «Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)».

Наталья Викторовна Жукова, Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)

Канд. экон. наук, доцент кафедры «Системы автоматизированного управления» ФГБОУ ВО «Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)».

Владимир Геннадьевич Пономарёв, Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)

Старший преподаватель кафедры «Общественные процессы, средства массовой информации и рекламные технологии» ФГБОУ ВО «Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)».

Мария Анатольевна Савельева, Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)

Главный редактор журнала «Университетская жизнь» ФГБОУ ВО «Московский государственный университет технологий и управления им. К. Г. Разумовского (ПКУ)».

References

Антюхов А. В. Проектное обучение в высшей школе: проблемы и перспективы // Высшее образование в России. – 2010. – № 4. – С. 34–45.

Исследование международной рекрутинговой фирмы HAYS: Обзор рынка труда и заработных плат в России в 2018 году. [Электронный ресурс]. URL: https://yandex.ru/turbo?text=http%3A%2F%2Fhr-elearning.ru%2Fissledovanie-hays-obzor-rynka-truda-i-zar%2F&d=1 (дата обращения: 11.07.2019).

Колесникова И. А., Горчакова-Сибирская М. П. Педагогическое проектирование. – М.: Академия, 2007. – 288 с.

Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года. [Электронный ресурс].URL: http://government.ru/info/6 217/ (дата обращения: 11.07.2019).

Молодежь и технологический прорыв России: наука, бизнес, образование // Российская газета. Столичный выпуск. – № 90 (7848). – 23.04.2019. [Электронный ресурс]. URL: https://rg.ru/2019/06/17/20-iiunia-sovet-ekspertov-molodezh-i-tehnologicheskij-proryv-rossii-nauka-biznes-obrazovanie.html (дата обращения: 19.07.2019)

Новиков А. М., Новиков Д. А. Методология. – М.: СИНТЕГ, 2007. – 668 с.

Ретивых М. В. Становление и развитие метода проектов в отечественной и зарубежной педагогической теории и практике // Вестник Брянского государственного университета. – 2008. – № 4. – С. 129–141.

Шацкий С. Т. Дети – работники будущего // Пед. соч.: В 4 т. – Т. 1. – М., 1962.– С. 197–264.

Швец И. М. Проектный метод: особенности и проблемы использования в высшей школе // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. – 2014. – № 3 (4). – С. 235–240.

Dewey J. Art as experience // Library of Congress Catalog New York, USA: First Perigee Painting, 1980. 355 р.

Kilpatrick William H. Dangers and Difficulties of the Project Method and How to Overcome Them: Introductory Statement and Definition of Terms. // Teachers College Record Volume 22 Number 4, 1921, 209 р.

Published

2019-10-21

How to Cite

Виноградова Н.С. Анализ методологической базы проектного обучения на примере МГУТУ имени К.Г. Разумовского / Н.С. Виноградова [et al.] // Русский. – 2019. – № 3 [11]. – P. 25–32.

Issue

Section

Natural science design and research activities in an educational institution